Logo horseperiodical.com

Sådan giver du en gammel hund tiden for sit liv

Indholdsfortegnelse:

Video: Sådan giver du en gammel hund tiden for sit liv

Video: 24 HOURS IN A BALL PIT MAZE | We Are The Davises - YouTube 2024, April
Anonim

Kontaktforfatter

En ældre hund er aldrig et helt sundt dyr efter en alder af ti eller deromkring. Aldrende væsener har brug for hyppige check-ups og opmærksomhed på visse adfærd. Min chihuahua-pommerske blanding, Wilbur, nægtede at spise og viste andre sundhedsmæssige problemer, så vi tog en tur til dyrlægen.

Lægen kiggede på ham og foreslog nogle tests. Resultaterne kom tilbage med et højt bilirubintal fra en snart leversvigt. Det bedste, vi kunne gøre, er at give ham en intetsig diæt og give ham en medicin, der vil hjælpe med at fjerne frie radikaler fra hans system. Resten af den tid han havde forladt, ville komme hurtigt, og det skræmte mig.

Denne elskede ledsager af mig blev netop leveret dødsdømt, og der var ingen måde at forudsige, da den ende ville komme. Jeg ville ikke lade denne hund sidde og rotne væk den resterende tid han havde forladt. Det blev besluttet, at han havde brug for at tilbringe resten af sine dage på behagelige eventyr. Det er hans historier.

En fisketur til parken

Jeg vidste, at jeg var nødt til at gøre noget for min gamle ven, der involverede frisk luft, noget solskin og min tilstedeværelse. Vores første eventyr skete ret tæt på hjemmet. 16. august 2015 vi hoppede over til Sunset Park og gjorde nogle surfe rundt og lidt fiskeri. Nå, jeg fiskede, hunden søgte nye lugt, gjorde hvad hunde gjorde og nød en plet af køligt græs under hans mave.

Jeg relished samtalen. Han lyttede kun, som passer os begge sammen fint. Han var en stor følgesvend. Han klagede aldrig til mig, aldrig whined. Han sad lige med hans smiley ansigt glad for at være ved min side. Udsigterne af parken og dyrelivet var dejlige og eftermiddagen af fritid gjorde os begge en verden af gode. Jeg fangede ingen fisk den dag, men de øjeblikke med Wilbur var et pivot punkt på, hvad der skulle ske næste gang.

Dette var kun begyndelsen.

Aktiviteter til hunde

Hvor er dit yndlingssted at tage din hund?

Wilbur er min superhelt

Wilbur ankom i mit liv, da jeg havde brug for trøst og en ledsager, der ville hjælpe mig med at helbrede i løbet af en mørk periode i mit liv. Han bragte glæde i mit hjerte, da jeg gik igennem en dybtgående, følelsesmæssig uro.

Hunde er gode på den måde. De er så munter og strålende, når de ser dig. En glad hunds energiniveau kan ikke hjælpe, men få det til at føle sig bedre, og det er netop det, denne hund gjorde for mig. Sammen med at ligge på mine fødder, da alt jeg ønskede at gøre, er at blive i mit mørke, bragte han jubel og håber tilbage i min verden. Han lod solen ind og det alene gjorde ham til min helt.

Hans fysiske udfordring gjorde ham til en superhelt. Du ser, Wilbur rejser sit domæne på tre ben. Han mangler venstre forben. Hvordan han endte på den måde vil blive genstand for en fiktiv historie, fordi jeg ikke ved, hvordan han blev skadet.

Jeg kaldte ham ofte min modige lille fyr. Hans handicap stoppede ham ikke. Han hoppede på bagbenene og pawed sammen med den ene forreste. Han gik rigtig godt i betragtning af hans korte fremskridt. Modet, som denne lille furbaby viste på trods af det manglende lem, viste mig, at jeg kunne gøre alt, hvad jeg ønskede, hvis jeg arbejdede op til det og forsøgte hårdt nok. Denne frygtløse lille sjæl snakkede mig tilbage til livet, og jeg følte, at jeg skyldte ham på så mange måder.

Eventyr på 11.000 fødder

Den fisketur udløste en seks-ugers rejse-streng for Wilbur og mig. Vi var nødt til at vente på mine dage at gå overalt, og det var sjovt at tænke på, hvor vi måske ender med næste gang. Vi havde brug for at besøge bjergene, tænkte jeg. Og det gjorde vi også.

Den 12. september 2015 trak vi vejen til det nærliggende bjergkæde og satte os op på den sidste campingplads. Jeg indså jeg havde campingudstyr bare sidder og det havde været to år siden jeg havde gjort det.

Wilbur var moden til udflugt og hoppede ind i sin hundebedsæde og væk gik vi. Vejen op til Mt. Charleston i Nevada er en skrånende, naturskøn tur i små bjerge og smukke træer. Det er svært at forestille sig, at dette område er nær Mojave-ørkenen. Det er en fantastisk tur og et perfekt sted for en lille hund og hans trofaste ejer at tilbringe kvalitetstid.

Vi satte lejr op og fortsatte med at lave morgenmad. Nå, overvåget Wilbur, mens jeg gjorde alt arbejdet. Han er en god chef. Han sagde aldrig et krydsord til mig, og han brandede mig ikke for det varierede sprog, jeg brugte, mens jeg opsatte min teltramme. Jeg betalte ham igen i godbidder fra lejermenuen. Han ville af og til vandre, men holdt temmelig tæt på hjemmebasen. Han var i et snor, der ikke ville tillade ham at komme langt. Park regler.

Parken var fyldt med smuk udsigt og seværdigheder. Bjergluften så frisk og fuld af solskin beroligede begge vores sanser og vi nød det grove i weekenden betydeligt.

Da vi slog lejr, gik Wilbur og sad hvor teltet var. Det var som om han trodde mig og fortalte mig, at han ikke ønskede at forlade. Jeg bebrejdede ham ikke en smule, og vi var ivrige efter en anden tur den følgende weekend, men hvor skal vi hen?

Vejrudsigterne forudsagde at Mt. Charlie skulle dyppe i temperaturer omkring frysning næste weekend, så en returflyvning var ude af spørgsmålet. Jeg tænkte på, hvor vi kunne gå og nævnte det til mine nærmeste venner på Facebook. Min gal pal havde et godt forslag, da jeg tilbød Duck Creek, Utah til en ide. Hun sagde, at der var et sted tæt på hende, der var lige så dejligt og i samme afstand. Jeg tænkte ikke engang to gange om den næste destination.

Highway Companions

18. september 2015 sendte mig videre alene, end jeg nogensinde havde været uden for mit arbejdsliv, og jeg tvivler på, at Wilbur nogensinde havde været ude af amtet i sine rejser. Vi ledes nordpå på The Great Basin Highway langs Nevada I-93. Denne rute er en samling af ørken, bølgende bakker og rækkevidde. De store himmel og naturlige landemærker er en skarp kontrast til den by, vi forlod. Ud af en moderne neonby, glamour og underholdning kørte vi og ind i de vildområder langs Nevada-Utah-staten. Vi ville besøge Eagle Valley, tre timer fra Las Vegas.

Om en time og en halv ind på vores rejse parkerede vi et par minutter i Pahranagat-dalen og strakte vores ben. Pahranagat er et dyreliv tilflugt og har flere vandområder, der kan fiskes. Wilbur elskede muligheden for at snyde rundt i ukrudt og grus. Dette halvvejs punkt blev bogmærket til en senere jakten og vi tog til vejen og videre med vores rejse. Dette var den første af to stop, vi ville gøre på vej til vores valgte landestandard.

Musikken på bilstereoen var Led Zeppelin's Song Remains den samme. Da jeg kørte miles, kom der ikke noget kvartal, og jeg troede, det var et meget passende soundtrack for, hvad mine øjne var vidne til. Jeg ønskede og spekulerede på, om min hund så det, jeg så. Jeg ville kigge forsigtigt på hans vej og sikkert han var også sightseeing. Han kunne se toppen af bakkerne fra sit synspunkt.

Drevet var behageligt og visuelt - dejligt. Wilbur syntes at nyde lyden af musikken, og jeg chattede med ham som territoriet og landskabet skiftede fra ørkenvandring til kuperede, dekorative klippeformationer. Jeg ønskede at han kunne stå og se ud af vinduet som andre hunde, men jeg værdsatte hans smiley ansigt ser tilbage på mig, mens vi rejste.

Besøg kære venner og nyt dem

Min kære ven i hele verden bor i en lille by nord for Las Vegas gemt dybt i bakkerne. Afstanden på tværs af den ville ikke røre to miles. Det er en gammel jernbaneby og en vejkørsel stopper på vej til nordlige steder. Hun og hendes mand gik her og vi havde ikke set hinanden i over 9 år. Jeg vidste Wilbur ville elske hendes hjem, da hun har et par hunde, bare hans størrelse til kompis op til. Hun kan lide taxer.

Deres gård cozies op til byparken og hun sidder på hendes gårdhave under time outs og ser den langsomme roll i en lille by. Hjorte vandrer regelmæssigt gennem gaderne. Deres forside er en stor pæn græsplæne med masser af plads til små ben.

Hun skulle være min guide til destinationen ved hånden. Hun introducerede mig til Eagle Valley. Jeg fulgte min ven, da hun kørte op og omkring landskabet forbi en anden lille minedrift, Vejen blev forgrenet mellem gården og rancherens marker. Vi spionerede heste og kvæg langs ruten, og da jeg kørte, vidste jeg, at vi var i en god weekend.

Drevet var en god 45 minutter fra min ven hjem og jeg var i kæbefaldende ærefrygt da vi ankom. Eagle Valley Reservoir afslørede sig i en samling af farverige klipper og fantastiske blade. Efteråret havde rørt det meste af buskuren med en guldfarve, der var temmelig elegant. Træerne og andre dejlige detaljer betød en masse flotte foto ops og et par timers natur med glæde. Wilbur og jeg var ude for et fantastisk eventyr.

Spring Valley National Park - Eagle Valley Reservoir Gallery

Klik på miniaturen for at se i fuld størrelse

Camping ud og rigtigt fiskeri

Dette var den første af tre udflugter, vi ville gøre til Eagle Valley. Campingpladsen var ren, velorganiseret og attraktiv. Nu forstod jeg, hvordan man hurtigt kunne tømme det rummelige telt, så hunden ikke kunne høre mine farverige metaforer i dag. Nå, ikke så mange denne gang. Jeg kunne oprette vores hjem væk fra hjemmet og fange en tiltrængt lur. Senere ville vi have middag ved bålplads og nyd star stirring. Skyerne er meget klare om natten og udsigten var en dynamik af stjernelys, jeg havde ikke kunnet se i nogen tid. Mælkevejen kunne ses tykt som et tørklæde draperet på himlen.

Efter at jeg steg op og brændte kulene, jeg havde brug for til madlavning, lagde jeg min hollandske ovn og redegjorde ingredienserne for måltidet, der skulle være forberedt på færdiggørelse. Vi spiste vores aftensmad på lejren bordet og bosatte sig ved firepit for natten at krybe ind. Wilbur nød lidt tid sammen med mig pakket ind i et tæppe og blev holdt mens jeg hviskede, hvad jeg så. Jeg ville få tanker om dette ømme øjeblik i de næste par måneder, hver gang jeg ville sidde med ham. Det er måske min favorit hukommelse af vores tid sammen.

Tidligt næste morgen var det tid til at fiske, men vi skulle spise først. Jeg kogte os en frisk batch af bacon og æg med en side af hjemmelavede kartofler og efter oprydning tog vi os begge ned til kajen i nogen tid ved vandet.

Wilbur sad ved min side på platformen og holdt mig selskab. Jeg åbnede en paraply og satte den over ham for skygge, så han ikke ville få for meget eksponering. Jeg holdt en flaske vand tæt på ham og hans drikkeskål og gav ham en kølig drink nu og da. Han var virkelig god til bare at hænge ud.

Fisket viste sig at være semi-succesfuldt. Jeg fangede en regnbueørred og gav op efter et par timer. Den fisk var nok til middag, og jeg var glad for det. Vi gik tilbage til campingpladsen og nød bare at være udendørs. Wilbur og jeg gik lidt rundt, og han inspicerede alt.

Flere rejser

Vi ville til sidst gå flere andre sydvestlige steder i løbet af de næste par uger. Den følgende weekend var en tur til Tecopa Springs-området og Kina Ranch Date Farm. Vi gik tilbage til Eagle Valley og opholdt sig i området Echo Canyon. Den næste tur var til Lake Mead, men det var så varmt og muggy derude, at turen sluttede sent lørdag og vi tilbragte resten af weekenden derhjemme. Søens lufttemperaturer var stadig i halvfemserne i slutningen af oktober. Jeg kunne se Wilbur tigge mig med øjnene for at lade os gå hjem på dette venture.

En tur til Utah tog os til det nordlige område, bare genert af Salt Lake, hvor min søster boede. Hendes lille pige skulle blive døbt, og jeg troede, det ville være rart at være til stede, så planerne blev udarbejdet, de fastsatte datoer, forbehold.

Wilbur og jeg opholdt sig i en dejlig seng og morgenmad og gennemblødt Utah synspunkter. Smukt sted, Utah er overalt. Jeg er glad for at vi kørte op om natten, eller vi ville aldrig have lavet ceremonien for min niece. Wilbur og jeg ville have stoppet hvert sted langs motorvejen.

Vi indpakket vores rejseafsnit ved at rejse til Phoenix-området og se min kære ven der. Det var dejligt at observere Arizona ørkenerne i november. Luften var skarp og jorden fyldt med Joshua Trees og Saguaro kaktus. Kaktus skoven var fascinerende.

Vores sidste eventyr

Og det bringer os til det sidste eventyr Wilbur og jeg delte sammen. Som jeg sagde i begyndelsen, var det meget vigtigt for mig at dele særlige øjeblikke med denne hund, fordi han var i alderen hurtigt, og nedgangen i hans helbred var vedvarende dagligt. Jeg gætter på, at han var omkring 14 år eller mere. Måned før vores sidste eventyr havde Wilbur fuldt udviklede katarakter over begge øjne og var i det væsentlige blind. Hans hørelse var væk, og aktivitetsniveauerne blev nu truet af disse ændringer i hans liv. Han spillede ikke længere eller hoppede op for at hilse på mig heller ikke han sprang op på min seng eller i sofaen. Disse dage var væk.

Da jeg kom hjem om natten, hørte han mig ikke ved døren.Hans signal ville nu være at skræmme og græde, så jeg kunne finde ham og berolige ham. Jeg følte mig forfærdelig, min ven var i en sådan stat nu, hvor han var et levende dyr, var nu en bunke sød pels med nogle store problemer.

Jeg ønskede, at denne hund skulle bevare sin værdighed og besluttede at han skulle få endnu en tur til en park i nærheden, hvor vi ville dele et par timer i de smukke omgivelser og binde lidt mere. På dette tidspunkt i vores historie havde Wilbur boet lidt over et år fra doktors besøg.

Få din kleenex boks, fordi denne historie vil blive rigtig følelsesladet …

Jeg fik den ubehagelige følelse af at jeg snart kunne komme hjem og finde min kære hund allerede udløbet, og det bekymrede mig at tårer. Nætterne jeg arbejdede var længe, og denne tanke svævede over mig som et spøgelse, da jeg gik hjem. Jeg kunne se det i ham.

Jeg begyndte at tage tid til at lave en mindeside for ham på min personlige blog og i midten af at lave det besluttede jeg at ringe og spørge om den operation, der var nødvendig for hans øjne. Jeg var virkelig ked af det her. Operationen ville være en formue, jeg kendte det bare. Jeg vidste, hvad min anden mulighed var, og mit hjerte choked bare vejret, da jeg tænkte på det. Jeg hang på dyrlægen siddende, da hun ikke ville give mig en ballparkfigur.

Jo mere jeg overvejede denne situation, og jo mere tænkte jeg på, hvor ringe Wilbur's helbred blev, desto mere var den sidste mulighed at trække på mig. Næste morgen lavede jeg udnævnelsen og undskyldte mig for at skære det sidste telefonopkald kort. Jeg bad om klokken 8 på deres tidsplan.

Den fredag formiddag den 12. august 2016 tog jeg hånd om et par ting rundt i hjemmet efter arbejde, vaskede Wilburs ansigt, bøjede sit hår smukt og sad med ham lidt. Jeg indpakket ham i et fleece tæppe og lad frygten glide af mig. Jeg holdt ham og tænkte på de næste skridt, jeg skulle tage over de næste par timer. Jeg pakket en taske til en picnic for os og ledte mig til parken. Der var en direkte på tværs af gaden fra Vets kontor og det ville være her, at vores sidste eventyr ville spille ud.

Vores tur i parken

Jeg trak ind i parken og slukkede min bil, tog Wilbur ud og satte sin snorekroge ind i kravebøjlen. Han ønskede ikke at gå eller stå. Jeg håbede at få lidt tid med ham om morgenen solopgang. Jeg lagde ham i det kolde græs og sad ved ham. Jeg var nødt til at bevæge os hurtigt, fordi dang sprinklere kom på og næsten drenched os begge. Jeg formåede at finde en anden plads tør nok til at bruge lidt tid på at tale med min ven.

Jeg tog billeder af ham. Jeg tog billeder af ham drikkevand. Jeg tog billeder af ham, der kiggede side om side og omkring. Jeg gjorde et fuldt fotografering af ham og flyttede ham derefter tilbage til bilen. Jeg fangede hans morgen i billeder, så jeg kunne huske det som et godt øjeblik, fordi hvad der ville følge, at næste time var et stik, jeg ikke vil komme over i et stykke tid.

I posen jeg pakket var en lille rostbiff del fra et populært sandwich sted i byen. Jeg åbnede det, og han blev opmærksom. Piece for piece Jeg fodrede hunden små stykker af det salte kød. Han spiste fra mine fingre og jeg talte til ham om, hvor specielt han var for mig. Jeg hældte en høj ende flaske vand i hans drikeskål til at skære op. Han havde et godt måltid den time.

Jeg kigget på minutterne afkrydsning af det digitale ur på min bils instrumentbræt. En efter en smutte minutterne af aftaletiden væk, og jeg tog dybt indånding, startede bilen og kørte over gaden til dyrlægen. Tårerne var ikke ved at falde fra det øjeblik jeg kom hjem den morgen.

Et sidste kys farvel

Veterinærens vagtpersonale hilste mig velkommen, og jeg gik stakeligt igennem hoveddøren, Wilbur i kæbte arme. Jeg underskrev registreringsdatabasen og de fortalte mig, at et værelse ville være klar til mig snart. Jeg sad, indtil de vinkede mig tilbage, og jeg fulgte langsomt dem. Min hjerne skreg, men jeg blev så ærbødig som jeg kunne. Vores sidste farvel lå i det rum.

Jeg hugget og svævede over den hund og kyssede toppen af hovedet gentagne gange. Jeg hviskede, hvad et privilegium det var at kende ham. Jeg håbede, at jeg havde trøstet ham og ikke skræmt ham. Han var meget rolig. Måske ville han det. Han lod gå lang tid før jeg gjorde det. Særlige venner er sådan. De hjælper en hård situation gå lettere.

Lægen kom ind og spurgte om jeg nogensinde havde været igennem et kæledyrs eutanasi før. Jeg havde anmodet om at være til stede for det. Han forklarede de to separate injektioner. Den første ville sætte Wilbur i dyb søvn, og den anden ville stoppe sit hjerte. Proceduren ville være barmhjertig, og det var den mest ansvarlige ting, jeg kunne gøre for min aldrende hund. Den smerte han var i og tabet af mobilitet havde markeret vejen, og dette ville afslutte hans lidelse. Jeg elskede denne hund så meget, og det var på tide at hjælpe ham resten af vejen til sin næste rejse.

Efter et par minutter spurgte de, om de kunne tage ham på bagsiden for at sætte enheden i hans ben, der ville bære væsken, som lægen ville tjene. De havde ham i et par minutter og bragte ham tilbage til mig indpakket i et af deres tæpper. Receptionen gal kom ind og jeg færdiggjort papirarbejdet. Jeg frygtede, hvad der skulle ske næste gang. Mit sind havde problemer med at indpakke den procedure, jeg netop havde underskrevet samtykke til.

Jeg tilbragte en lille stund længere i det private rum og sagde farvel, og jeg var ved at spørge dyrlægen om at komme ind og starte nedlukket, da han kom gennem døren. Jeg lagde Wilbur på min venstre skulder og så ham i øjnene og fortalte ham, at jeg elskede ham en sidste gang. Et kys på panden blev givet, og jeg nikkede til at begynde. Dette var det morsmeste øjeblik i vores tid sammen, men sandsynligvis årsagen til, at han blev en del af mit liv de sidste to år.

Sovemidlet blev givet, og hunden blev sløv. Lægen forsikrede mig om, at han var bevidstløs. Jeg sagde ikke noget, jeg holdt ham lige tæt på mit bryst og bad, at han ville gå fredeligt, og han gjorde det. Den anden injektion afsluttede livet, der bragte så meget glæde i mit hjerte. Livesigns blev kontrolleret, og han var nu bare en furry shell. Jeg tilbød ham over til dyrlægen, og de tog ham væk. Bænken fangede min hånd, da jeg knejlede mit hoved og knæ og takkede Gud for det lille væsen. Jeg ved, han er i et bedre sted og stat end han var. Det bedste jeg kunne have gjort for ham var nu færdiggjort. Han kunne komme til sin himmel i fred og lykke.

Ved afslutning

Denne hunds arv og den korte tid, vi delte, vil for evigt blive ætset på mit sind og katalogiseret i mit fotoalbum. Eventyret havde og minder bygget med denne lurte ledsager viste mig, hvordan man vågede ud af min komfortzone og opdager en verden, jeg kunne fordybe mig i. Rejse er en fantastisk måde at bryde væk og omgruppere. Det lærte mig en ny måde at prioritere min tid og værdsætte de ting i mit liv, som jeg holdt mest værdifulde. Tid med dem, vi bryr os om, er uvurderlige øjeblikke.

Han lærte mig at bryde fri for at være afhængig af andre og til at forfalde min egen vej. Sammen erobrede vi den lille del af vest, som vi besøgte. Jeg vil for evigt være taknemmelig for denne lille ting for at charmerende mig tilbage til helbredet. Han vil for evigt ligge på min venstre skulder, da jeg reflekterer over livet og de oplevelser, jeg holder kære. Med tiden vil jeg finde ud af, hvor han skal lægge sin aske. Jeg må beslutte at holde dem i mine arme, som jeg er lagt til at hvile engang i fremtiden.

Hvis du er ejer af en ældre hund, skal du tage dem med. Sørg for at de kan være behagelige, når de gør det. Tal sødt til dem, de har ikke meget tid tilbage. Tag masser af billeder og fodre dem små godbidder nu og da. Giv dem godt vand og rent tæpper. Gør de hårde, rigtige beslutninger for dem og hold dem nøje. Mest af alt, behandle dem med værdighed og observere deres nåde. De er åndelige engle i jordiske kroppe.